Jesteś tu pierwszy raz? Wstęp do RFiD - poradnik dla początkującego

Automatyczna kontrola produkcji z RFID w Mercedes-Benz

Fabryka Mercedes-Benz Vans w Ludwigsfelde produkuje pojazdy z portfolio dostawczych vanów grupy motoryzacyjnej ze Stuttgartu.

Do produkcji transportera Sprinter wykorzystuje się ponad 100 różnych wariantów lusterek zewnętrznych.

A podczas ostatniej zmiany modelu liczba wariantów podzespołów wzrosła o 20 procent. Mercedes-Benz Vans wykorzystuje rozwiązanie oparte na RFID do śledzenia produkcji.

Mercedes-Benz Vans w 2018 roku wygenerował sprzedaż na poziomie ponad 13,6 miliarda euro i zatrudnia ponad 26 000 osób na całym świecie. W 2018 roku na całym świecie sprzedano łącznie 421 401 pojazdów – z ponad 200 000 sztuk, model Sprinter jest zdecydowanie najlepiej sprzedającym się pojazdem w portfolio.

Problem kontroli procesu produkcyjnego

Samochody dostawcze produkowane w zakładzie w Ludwigsfelde stają się coraz bardziej indywidualne, w oparciu o szerokie możliwości dostosowania do konkretnego klienta. Ta różnorodność wariantów komponentów zwiększa również ryzyko ewentualnych pomyłek lub opóźnień w montażu pojazdów.

Pracownicy muszą albo ręcznie zeskanować kod optyczny na komponentach, albo ręcznie odczytać numer części w różnych kluczowych punktach logistyki i produkcji.

Wymogiem dla rozwiązania cyfrowego jest to, że pomimo rosnącej zmienności, ani jakość nie może zostać obniżona, ani nie powinny występować opóźnienia w produkcji.

Proces powinien zostać jak najbardziej zautomatyzowany, a pracownicy powinni być zwolnieni z rutynowych zadań. Jednocześnie automatyczna kontrola powinna dostarczyć wiarygodnych informacji, że właściwa część jest zamontowana we właściwym pojeździe.

Rozwiązanie: automatyczna kontrola produkcji z RFID

Zakład w Ludwigsfelde otrzymuje komponenty oznaczone tagami RFID od producentów lusterek zewnętrznych i siedzeń. Są one wcześniej rejestrowane przez dostawcę w strefie wydawania towarów za pomocą anten RFID. Informacja o wysyłce jest przekazywana w sposób automatyczny. W Ludwigsfelde automatyczne dopasowanie odbywa się w dziale odbioru towarów, a kolejne bezpośrednio na linii produkcyjnej. Podczas końcowej kontroli gotowego pojazdu wszystkie oznakowane części są ponownie sprawdzane.

W zależności od wymagań procesu stosuje się zarówno stacjonarne kombinacje antena-czytnik, jak i urządzenia mobilne. Na przykład w dziale towarów przychodzących stacjonarne czytniki rejestrują dane. Urządzenia do obsługi montażu foteli są również wyposażone w czytniki stacjonarne.

Jednocześnie aplikacje mobilne są definiowane wspólnie z zespołem z MFF Fraunhofer. Pracownicy, na przykład w obszarze wykańczania, mogą ręcznie skanować i rejestrować komponenty w celu kontroli. W ramach pierwszego etapu wdrożenia RFID dostawcy zaangażowani w projekt otrzymywali etykiety bezpośrednio z zakładu w Ludwigsfelde.

Korzyści rozwiązania:

  1. Do czterech punktów odczytu zapewnia pełną przejrzystość produkcji.
  2. Standardy techniczne i organizacyjne wykorzystanie RFID są udostępniane siostrzanym firmom.
  3. Jednoznaczna identyfikacja komponentów.

Perspektywy RFID w przyszłości:

Etykiety RFID mogą być w przyszłości wykorzystywane do identyfikacji części w obszarze posprzedażowym, np. do kontroli pojazdów w warsztatach partnerskich

Integracja dostawców jest punktem wyjścia projektu – celem jest wprowadzenie do pozostałych zakładów Mercedes-Benz Vans.

Wytyczne dla wszystkich aspektów digitalizacji projektu do 2025 r.: przejście z monolitycznych systemów informatycznych na elastyczne moduły, które można wdrożyć szybko i globalnie.

Przeczytaj pozostałe artykuły Może zainteresuje Cię również
Zamknij

Potrzebujesz pomocy?
Chcesz poznać szczegóły współpracy?

Zostaw swój numer telefonu, a nasz pracownik zadzwoni do Ciebie w ciągu kilkunastu minut.

    Zadzwonimy do Ciebie w możliwie najkrótszym czasie w godzinach pracy od 900 do 1700 w dni robocze.

    Administratorem danych, które tu wpisujesz będziemy My, czyli Haxon S.A. Dane będą przetwarzane w celu marketingu bezpośredniego naszych produktów i usług. Podstawą prawną przetwarzania jest uzasadniony interes Administratora.

    Masz m.in. prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia oraz zgłoszenia sprzeciwu na marketing produktów i usług Administratora, jak również skorzystać z innych praw opisanych szczegółowo w polityce prywatności. Odbiorcami Twoich danych czyli podmiotami, którym będziemy mogli przekazać Twoje dane zgodnie z obowiązującym prawem będą podmioty pomagające Nam w działaniach związanych z opisanym wyżej marketingiem bezpośrednim produktów i usług własnych oraz inne podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.