Fabryka Mercedes-Benz Vans w Ludwigsfelde produkuje pojazdy z portfolio dostawczych vanów grupy motoryzacyjnej ze Stuttgartu.
Do produkcji transportera Sprinter wykorzystuje się ponad 100 różnych wariantów lusterek zewnętrznych.
A podczas ostatniej zmiany modelu liczba wariantów podzespołów wzrosła o 20 procent. Mercedes-Benz Vans wykorzystuje rozwiązanie oparte na RFID do śledzenia produkcji.
Mercedes-Benz Vans w 2018 roku wygenerował sprzedaż na poziomie ponad 13,6 miliarda euro i zatrudnia ponad 26 000 osób na całym świecie. W 2018 roku na całym świecie sprzedano łącznie 421 401 pojazdów – z ponad 200 000 sztuk, model Sprinter jest zdecydowanie najlepiej sprzedającym się pojazdem w portfolio.
Problem kontroli procesu produkcyjnego
Samochody dostawcze produkowane w zakładzie w Ludwigsfelde stają się coraz bardziej indywidualne, w oparciu o szerokie możliwości dostosowania do konkretnego klienta. Ta różnorodność wariantów komponentów zwiększa również ryzyko ewentualnych pomyłek lub opóźnień w montażu pojazdów.
Pracownicy muszą albo ręcznie zeskanować kod optyczny na komponentach, albo ręcznie odczytać numer części w różnych kluczowych punktach logistyki i produkcji.
Wymogiem dla rozwiązania cyfrowego jest to, że pomimo rosnącej zmienności, ani jakość nie może zostać obniżona, ani nie powinny występować opóźnienia w produkcji.
Proces powinien zostać jak najbardziej zautomatyzowany, a pracownicy powinni być zwolnieni z rutynowych zadań. Jednocześnie automatyczna kontrola powinna dostarczyć wiarygodnych informacji, że właściwa część jest zamontowana we właściwym pojeździe.
Rozwiązanie: automatyczna kontrola produkcji z RFID
Zakład w Ludwigsfelde otrzymuje komponenty oznaczone tagami RFID od producentów lusterek zewnętrznych i siedzeń. Są one wcześniej rejestrowane przez dostawcę w strefie wydawania towarów za pomocą anten RFID. Informacja o wysyłce jest przekazywana w sposób automatyczny. W Ludwigsfelde automatyczne dopasowanie odbywa się w dziale odbioru towarów, a kolejne bezpośrednio na linii produkcyjnej. Podczas końcowej kontroli gotowego pojazdu wszystkie oznakowane części są ponownie sprawdzane.
W zależności od wymagań procesu stosuje się zarówno stacjonarne kombinacje antena-czytnik, jak i urządzenia mobilne. Na przykład w dziale towarów przychodzących stacjonarne czytniki rejestrują dane. Urządzenia do obsługi montażu foteli są również wyposażone w czytniki stacjonarne.
Jednocześnie aplikacje mobilne są definiowane wspólnie z zespołem z MFF Fraunhofer. Pracownicy, na przykład w obszarze wykańczania, mogą ręcznie skanować i rejestrować komponenty w celu kontroli. W ramach pierwszego etapu wdrożenia RFID dostawcy zaangażowani w projekt otrzymywali etykiety bezpośrednio z zakładu w Ludwigsfelde.
Korzyści rozwiązania:
- Do czterech punktów odczytu zapewnia pełną przejrzystość produkcji.
- Standardy techniczne i organizacyjne wykorzystanie RFID są udostępniane siostrzanym firmom.
- Jednoznaczna identyfikacja komponentów.
Perspektywy RFID w przyszłości:
Etykiety RFID mogą być w przyszłości wykorzystywane do identyfikacji części w obszarze posprzedażowym, np. do kontroli pojazdów w warsztatach partnerskich
Integracja dostawców jest punktem wyjścia projektu – celem jest wprowadzenie do pozostałych zakładów Mercedes-Benz Vans.
Wytyczne dla wszystkich aspektów digitalizacji projektu do 2025 r.: przejście z monolitycznych systemów informatycznych na elastyczne moduły, które można wdrożyć szybko i globalnie.