RFID w Handlu

W odpowiedzi na zmiany w zachowaniu konsumentów, łańcuchy dostaw sklepów detalicznych odpowiedziały curbside pickup lub „dark stores” — fizycznych lokalizacji, które są zamknięte dla klientów i służą jako centra realizacji zamówień lub punkty dystrybucji. Sklepy nieuchronnie będą pełnić nowe role w przyszłej ścieżce zakupowej, a handel już szuka sposobów na usprawnienie działalności i obniżenie kosztów. Widzimy, że w tej nowej erze identyfikacja radiowa (RFID) może odblokować do 5% wzrost przychodów dzięki lepszemu zarządzaniu zapasami, a także osiągnąć 10–15 procent redukcji nakładu pracy związanej z silą roboczą.

Jak działa RFID – dowiedz się w tym artykule.

Co może zyskać Retail na RFID?

Wszystkie te zmiany spowodowały, że wielu detalistów zwróciło się ponownie do znanej im technologii — RFID. RFID ma za sobą ponad 2 dekady uśpienia, a każdy poprzedni rok miał być Rokiem RFID. Wiązało się to z czytelnością, zasięgiem jaki kosztami. W ciągu ostatnich dziesięcu lat średni koszt tagu RFID spadł o około 80 procent do nawet czterech centów dolarowych, podczas gdy dokładność odczytu fali podwoiła się, a zasięg wzrósł ponad pięciokrotnie (co obniża mocno ilość potrzebnego sprzętu RFID). Nawet ceny czytników RFID spadły o blisko 50 proc.

Dzisiejsze rozwiązania RFID mogą zmienić ekonomię sklepu, obniżając koszty i zwiększając przychody. Badania pokazują, że wykazane korzyści obejmują ponad 25,0% poprawę dokładności zapasów, 1,0-3,5% wzrost sprzedaży przy pełnej cenie związany z lepszym zarządzaniem i niższymi zapasami, skrócenie o 10,0-15,0% czasu pracy związanej z zapasami oraz redukcję kradzieży, które mogą zwiększyć przychody nawet o 1,5 procent.

Technologia rozwinęła się na tyle, że może stać się niezbędna na dzisiejszym szybko zmieniającym się rynku. Może pomóc sprzedawcom w szybszym przejściu na w pełny omnichannel, na przykład poprzez dostarczanie w sklepie numerów inwentarzowych wystarczająco dokładnych, aby umożliwić kupowanie online, odbiór w sklepie czy curbside pickup.

3 główne kategorie wykorzystania RFID w handlu

Inwentaryzacja

Inwentaryzacja jest najlepiej poznaną i powszechnie stosowaną aplikacją RFID w handlu detalicznym. Dokładne informacje o lokalizacji produktu mogą obniżyć koszty i złożoność zarządzania zapasami, przyspieszyć kompletację oraz pakowanie i dostawę, a także mogą zwiększyć zadowolenie klientów. Dlatego śledzenie powinno być punktem wyjścia dla wielu sprzedawców detalicznych.

Przykład wykorzystania RFID do inwentaryzacji

RFID może dostarczać bardzo dokładnych informacji o tym, gdzie produkt znajduje się w łańcuchu dostaw, na przykład na ciężarówce lub w określonym sklepie, i gdzie można go znaleźć w sklepie. Pomaga to kierownikom sklepów w planowaniu i dostosowywaniu personelu na podstawie ilości i terminów przybycia dostawy, a także poprawia szybkość i dokładność kompletacji zamówień online, uzupełniania zapasów w sklepie i życzeń klientów. Chociaż RFID może również dostarczać informacje o mikrolokalizacji na poziomie półki, zazwyczaj wymaga to większych inwestycji, które mogą się nie opłacać, z wyjątkiem środowisk o dużej objętości lub wysokiej wartości.

Po wyjęciu z pudełka, RFID może dostarczać bardzo dokładnych informacji o tym, gdzie produkt znajduje się w łańcuchu dostaw, na przykład na ciężarówce lub w określonym sklepie, i gdzie można go znaleźć w sklepie.

Sprzedawca odzieży sportowej Lululemon Athletica wykorzystuje informacje o lokalizacji produktów, aby zapewnić bardziej elastyczny, wielokanałowy model realizacji zamówień. Firma używa tagów RFID w całej swojej sieci czyli prawie 500 sklepów i może pochwalić się wynikającą z tego 98-procentową dokładnością inwentaryzacji oraz okresem zwrotu do jednego roku lub krótszym. Podczas pandemii COVID-19 Lululemon wykorzystywał te informacje o lokalizacji do zarządzania poziomami zapasów w miarę zmieniających się wymagań klientów. Dyrektor generalny Calvin McDonald wyjaśnił, że dzięki wykorzystaniu RFID „możemy uzyskać dostęp do produktu w dowolnym punkcie naszej sieci, nie tylko w centrach dystrybucyjnych, ale także w naszych sklepach, a także ze sklepu do sklepu”.

Operacje w sklepie

Gdy produkty zostaną oznaczone RFID, detaliści powinni poszukiwać dodatkowych sposobów użycia RFID w sklepach, aby zwiększyć oszczędności, wydajność i zysk. Nowe przypadki wykorzystania operacyjnego są kluczem do bardziej wydajnych procesów sklepowych.

Samoobsługowa kasa RFID

Kupujący coraz chętniej skanują kody produktów w systemach kas samoobsługowych, a tagi RFID mogą sprawić, że kasa samoobsługowa będzie jeszcze szybsza i dokładniejsza. Decathlon, sprzedawca sprzętu sportowego, posiadający ponad 1600 sklepów w ponad 50 krajach, oznacza ponad 85,0% artykułów, trzykrotnie zwiększając wydajność pracy i zmniejszając zapasy, aby zwiększyć przychody o 2,5%. Sprzedawca testuje również kilka rozwiązań kasowych opartych na technologii RFID. Na przykład jej rozwiązanie „scan-and-go” w Europie pozwala kupującym skanować i płacić za przedmioty za pomocą smartfonów, automatycznie wyłączając tagi RFID i całkowicie unikając kolejek do kasy.

Nie tak odległy kuzyn usługi Checkout — zwrot — staje się ważniejszym składnikiem satysfakcji klienta. Przy rosnącej aktywności e-commerce i około 20% zwracanych zamówień, szybkie, dokładne i wydajne przetwarzanie, zmniejsza kosztowny spadek marży na przedmiotach, które w przeciwnym razie zostały utracone w wyniku zwrotu.

Doświadczenie klienta

Podczas gdy obecnie najcenniejsze przypadki użycia RFID dotyczą śledzenia zapasów i operacji sklepowych, RFID może przyciągnąć klientów poszukujących nowych, dynamicznych doświadczeń, zwiększyć przychody i dostarczyć cennych informacji na temat zachowania klientów.

Przykład cyfrowych aktywacji zorientowanych na klienta

Aktywacja z użyciem RFID może przybierać różne formy. Niektórzy sprzedawcy oferują teraz „inteligentne” przymierzalnie, w których kupujący otrzymują spersonalizowane informacje o innych rozmiarach i kolorach dostępnych w magazynie, uczą się, jak stylizować ubrania i otrzymują spersonalizowane rekomendacje produktów, które dopełnią wygląd. Współpraca Chanel z Farfetch właśnie to robi. Zaawansowane technologicznie przymierzalnie z „inteligentnymi lustrami” obsługujące technologię RFID zabierają kupującego w cyfrową podróż nowych stylów, detali produktów i stylu życia Chanel, a wszystko to bez wychodzenia z pokoju. W zamian sprzedawcy detaliczni mogą zbierać dane, takie jak liczba produktów, które klienci przymierzają oraz współczynniki konwersji i porzuceń według produktu.

Inni sprzedawcy detaliczni używają RFID do wyzwalania doświadczeń klientów i dostarczania im informacji. Na przykład Kendra Scott wypróbowała aktywację RFID w swoim pasku kolorów w sklepach. Klienci mogli wybrać klejnoty z wyświetlacza, aby uruchomić personalizację. Zaangażowanie podwoiło się, a klienci bardziej polegali na samoobsłudze, która prawdopodobnie stanie się ważniejsza.

Globalizacja RFID

Łańcuch wartości w handlu detalicznym zależy od wielu graczy, którzy przenoszą produkty z ich miejsca produkcji do ich ostatecznych miejsc docelowych: w rękach klientów. Żaden pojedynczy podmiot w tym łańcuchu nie może dyktować, które systemy RFID zostaną przyjęte ani w jaki sposób będą wykorzystywane w całym ekosystemie. Do sprawnego, pomyślnego wdrożenia potrzebna będzie współpraca między następującymi liderami w branży: sprzedawcami detalicznymi, fabrykami i producentami, integratorami oraz dostawcami urządzeń i technologii.

Detaliści mogą być liderami, zobowiązując się do przyjęcia RFID. Przyjęcie nowego formatu usprawnia procesy, standardy i oszczędności w produkcji i znakowaniu wyższego szczebla, co z kolei poprawia zwrot z inwestycji i skalowalność dla innych.

Fabryki i producenci pomagają, znakując produkty u źródła, gdzie wydajność procesów i pracy jest znacznie większa niż w centrach dystrybucji — i wykładniczo większa niż w sklepach. Pomagają poprawić widoczność łańcucha dostaw na wyższym poziomie, dzięki czemu detaliści mogą ulepszyć plany odbioru, a producenci mają dokładniejsze rejestry działań związanych z wysyłką i odbiorem. Może to znacznie obniżyć koszty i nakład pracy związane z obciążeniami zwrotnymi (które mogą stanowić 1 procent całkowitej sprzedaży detalicznej) oraz zmniejszyć się i umożliwić lepsze wykrywanie podróbek.

Integratorzy — w tym integratorzy strategiczni i integratorzy systemów — są niezbędni. Wdrożenia RFID zwykle trwają kilka miesięcy i wymagają starannego planowania i koordynacji wśród sprzedawców detalicznych, dostawców, dystrybutorów i dostawców technologii, która obejmuje tagi, sprzęt, oprogramowanie i narzędzia analityczne. Integrator strategiczny zapewnia kompleksową wiedzę fachową, doradztwo niezależne od dostawców i technologii oraz „kontrolę ruchu” w ekosystemie, łącząc rozwiązania i ekonomię w sposób, który sprawdza się dla detalistów. Integratorzy strategiczni mogą również pomóc w tworzeniu planów dotyczących danych i analiz, z których mogą korzystać integratorzy systemów, aby zapewnić, że dane będą użyteczne w całym łańcuchu wartości. Dzięki obfitości wyborów technologicznych RFID, niuansów kategorii i produktów oraz nieuniknionych wysiłkom nadawania priorytetów, każda z tych ról może być niezbędna.

Filarami każdego systemu RFID są oczywiście dostawcy urządzeń i technologii. Dostarczają znaczniki, czytniki i anteny, aby system działał, i są liderem innowacji i związanej z nimi atrakcyjności biznesowej, w tym czytelności, zakresów odczytu, rozmiarów i właściwości znaczników, rozszerzalności produktu oraz gromadzenia i wykorzystania danych.

Następne kroki

Sprzedawcy detaliczni na całym świecie zmagają się ze spowolnieniami, blokadami i gwałtownymi spadkami zaufania konsumentów i siły nabywczej, mimo że produkty nowej generacji mnożą się, a dostawcy technologii domagają się uwagi.

Chociaż RFID ma potencjał, by w ogromnym stopniu wpłynąć na zyski i straty detalisty oraz złagodzić presję w naszym obecnym środowisku, uchwycenie wartości może być skomplikowane. Sukces wykracza daleko poza wiedzę technologiczną i obejmuje funkcje w całym biznesie detalicznym.

Aby zapewnić sukces, sprzedawcy detaliczni będą musieli podjąć następujące działania:

Wprowadź zmiany między funkcyjne. Zmiany te obejmują między innymi projektowanie produktów i merchandising, procesy sklepów i łańcucha dostaw.

Miej otwarty umysł i zespół gotowy do szybkiego testowania i uczenia się. Niektórzy sprzedawcy detaliczni mogą uznać, że testowanie w ciemnym sklepie przed wdrożeniem pomaga szybko iterować i udoskonalać rozwiązanie. RFID nie będzie działać bezbłędnie od pierwszego dnia i wymaga zaangażowania proces.

Zastosuj holistyczne, kompleksowe podejście. Aby wydobyć maksymalną wartość i osiągnąć najlepszy zwrot z inwestycji, detaliści powinni rozważyć wiele przypadków zastosowania technologii od końca do końca.

Zapewnij zaangażowanie liderów wielofunkcyjnych. Chociaż RFID jest rozwiązaniem technologicznym, wymaga poparcia czołowych liderów w organizacji, aby zapewnić, że merchandising, projektowanie, operacje i decyzje technologiczne są zgodne w celu zapewnienia sukcesu.

W dzisiejszym środowisku handlu detalicznego zastosowania RFID nigdy nie były ważniejsze. Dzięki obniżeniu kosztów technologia jest teraz bardziej dostępna niż wcześniej. Jednak wdrażanie RFID nie jest dla osób o słabym sercu i wymaga wyraźnego skupienia się na konkretnym przypadku użycia, a także zaangażowania we wprowadzanie zmian między funkcjonalnych wymaganych do osiągnięcia sukcesu.

Zaufali nam m.in.
Zamknij

Potrzebujesz pomocy?
Chcesz poznać szczegóły współpracy?

Zostaw swój numer telefonu, a nasz pracownik zadzwoni do Ciebie w ciągu kilkunastu minut.

    Zadzwonimy do Ciebie w możliwie najkrótszym czasie w godzinach pracy od 900 do 1700 w dni robocze.

    Administratorem danych, które tu wpisujesz będziemy My, czyli Haxon S.A. Dane będą przetwarzane w celu marketingu bezpośredniego naszych produktów i usług. Podstawą prawną przetwarzania jest uzasadniony interes Administratora.

    Masz m.in. prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia oraz zgłoszenia sprzeciwu na marketing produktów i usług Administratora, jak również skorzystać z innych praw opisanych szczegółowo w polityce prywatności. Odbiorcami Twoich danych czyli podmiotami, którym będziemy mogli przekazać Twoje dane zgodnie z obowiązującym prawem będą podmioty pomagające Nam w działaniach związanych z opisanym wyżej marketingiem bezpośrednim produktów i usług własnych oraz inne podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.