Inwentaryzacja z RFID

Inwentaryzacja, którą pokochasz

Inwentaryzacja jest jednym z testów kontroli, jakim przedsiębiorstwa muszą być poddane w toku swojej działalności. Jest to istotny aspekt systemu kontroli wewnętrznej w każdej jednostce, dlatego warto proces ten przeprowadzić w sposób właściwy, a najlepiej jeszcze szybki i sprawny. Na szczęście obecna technologia pozwala znacznie uprościć tę niekoniecznie przyjemną czynność.

Inwentaryzację możemy podzielić na 3 główne etapy:

1) Przygotowawczy – warto już wcześniej oznakować środki trwałe i wyposażenie firmy, np. za pomocą kodów kreskowych czy też chipów RFID

2) Spisowy – spis z natury, remanent – czyli spis wszystkich składników majątku przedsiębiorstwa

3) Rozliczeniowy – wydanie spostrzeżeń i efektów inwentaryzacji, likwidacja i ograniczenie gromadzenia zapasów zbędnych oraz nadmiernych itp.

Inwentaryzacja z użyciem RFID

Aby móc wykorzystać technologię RFID w celu przeprowadzenia inwentaryzacji należy przede wszystkim oznakować wszystkie środki trwałe oraz wyposażenie przedsiębiorstwa. Do tego celu służą chipy RFID, które mogą przyjąć postać naklejanego na sprzęt paska, nalepki czy etykiety.

Jest to alternatywa dla tradycyjnych kodów kreskowych, które nie mogą być stosowane do znakowania narzędzi, maszyn czy urządzeń ze względu na ich dużą podatność na uszkodzenie lub szybkie zniszczenie w warunkach przemysłowych.

Zastosowanie chipów RFID odpornych na zabrudzenia, o wiele bardziej wytrzymałych od kodów kreskowych, przekłada się na wieloletnie stosowanie bez ryzyka utraty cennych danych. Dodatkowo znaczniki można dyskretnie przymocować do obiektu, a nawet schować je wewnątrz niemetalowej obudowy. Zastosowanie chipów umożliwia również programowanie i elektroniczną zmianę danych, co niemożliwe jest przy użyciu kodów kreskowych.

Poza zastosowaniem tagów do przeprowadzenia sprawnej inwentaryzacji niezbędny jest również czytnik RFID, który będzie sczytywał przypisane do chipa informację. Najczęściej w tym celu stosuje się urządzenie mobilne, dzięki któremu pracownik z odległości identyfikuje obiekt i od razu otrzymuje niezbędne dane. Czytnik nie wymaga więc przyłożenia do tagu RFID. Podręczny terminal zapewnia dużą mobilność oraz wygodę w użytkowaniu, co przekłada się na znaczące przyspieszenie procesu inwentaryzacyjnego.

Ostatni etap inwentaryzacji obejmuje tworzenie raportów. Dzięki oprogramowaniu komputerowemu możliwe jest prowadzenie kartotek inwentarzowych i magazynowych w jednym miejscu. Przechowywać można więc informacje identyfikujące dany przedmiot jak np. nazwa, opis, numer inwentarzowy, termin gwarancji i wiele innych. Dodatkowo wszystkie raporty, wydruki czy zestawienia można dowolnie modyfikować. System komputerowy można także dostosować do indywidualnych potrzeb klienta.

Korzyści dla przedsiębiorstw z RFID:

  • Skrócenie czasu trwania inwentaryzacji nawet o 90%
  • Oszczędność finansowa, ponieważ przejmuje czynności, które wymagałyby dużego nakładu czasu i zaangażowania personelu, jak szukanie i odczytywanie numerów ewidencyjnych
  • Brak konieczności zmian w funkcjonowaniu firmy – inwentaryzacja nie wymaga tak dużych nakładów osobowych ani czasowych, przez co rytm pracy nie zostaje zaburzony
  • Szybkie otrzymanie wyników pozbawionych pomyłek – nawet 300 obiektów w ciągu kilku sekund
  • Wszystkie dane zgromadzone są w jednym miejscu
  • Duża wygoda w użytkowaniu dzięki zastosowaniu mobilnych czytników RFID
  • Możliwość zapisu wielu informacji w jednym tagu
  • Jednorazowe znakowanie danego przedmiotu na cały okres eksploatacji

Samo wprowadzenie technologii RFID może na początku wydawać się skomplikowane, ale precyzyjne dobranie sprzętu do warunków pracy oraz dokładne testy przy procesie wdrożeniowym pozwolą w późniejszym czasie znacznie przyspieszyć procesy indentyfikacyjne, a tym samym zaoszczędzić zarówno czas jak i pieniądze.

Przeczytaj również

KODY KRESKOWE kontra RFID: Porównanie zalet i wad

KODY KRESKOWE kontra RFID: Porównanie zalet i wad

Podczas gdy producenci stosują obecnie dwie formy automatycznego gromadzenia danych: kody kreskowe i systemy RFID; istnieje wiele szumu co do tego, czy RFID przejmie kod kreskowy. Jedna metoda zbierania danych nie jest zasadniczo lepsza od drugiej; oba zawierają informacje o produkcie, jednak oba znacznie się różnią. Kod kreskowy Kod kreskowy to wizualna reprezentacja danych, która […]

RFID w retail/handlu detalicznym na przykładzie LPP

RFID w retail/handlu detalicznym na przykładzie LPP

  LPP swoją przygodę z hardtagami zaczęła od transponderów EAS do ochrony handlu detalicznego. Teraz te tagi działają w EAS/UHF. W centrach logistycznych w Gdańsku i Moskwie umieszczono dziesięć tunelów RFID do kodowania i rejestrowania dostaw i wydań do konkretnych sklepów. W samych sklepach wykorzystuje się od 4 do 15 urządzeń mobilnych RFID w zależności […]

Kessaris – rozwiązanie RFID do inwentaryzacji i lokalizacji artykułów

Kessaris – rozwiązanie RFID do inwentaryzacji i lokalizacji artykułów

  Sprzedawca dóbr luksusowych Kessaris oferuje około 10 000 różnych biżuterii i artykułów luksusowych w każdym z ośmiu sklepów – a ceny wynoszące nawet 5000 euro lub więcej nie są wśród nich rzadkością. Głównym celem optymalizacji opartej na technologii jest stworzenie środowiska, które daje bezpieczeństwo i kontrolę dla firmy, pracowników i klientów.   Dla Kessaris […]

Masz pytania? Napisz do nas

    Zamknij

    Potrzebujesz pomocy?
    Chcesz poznać szczegóły współpracy?

    Zostaw swój numer telefonu, a nasz pracownik zadzwoni do Ciebie w ciągu kilkunastu minut.

      Zadzwonimy do Ciebie w możliwie najkrótszym czasie w godzinach pracy od 900 do 1700 w dni robocze.

      Administratorem danych, które tu wpisujesz będziemy My, czyli Haxon S.A. Dane będą przetwarzane w celu marketingu bezpośredniego naszych produktów i usług. Podstawą prawną przetwarzania jest uzasadniony interes Administratora.

      Masz m.in. prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia oraz zgłoszenia sprzeciwu na marketing produktów i usług Administratora, jak również skorzystać z innych praw opisanych szczegółowo w polityce prywatności. Odbiorcami Twoich danych czyli podmiotami, którym będziemy mogli przekazać Twoje dane zgodnie z obowiązującym prawem będą podmioty pomagające Nam w działaniach związanych z opisanym wyżej marketingiem bezpośrednim produktów i usług własnych oraz inne podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.