Jesteś tu pierwszy raz? Wstęp do RFiD - poradnik dla początkującego

Ile kosztuje system RFID?

Cena RFID

RFID – cena

System pasywny jak i aktywny RFID wykorzystuje się do lokalizowania w czasie rzeczywistym (RTLS). Choć służą temu samemu celowi, jest spora różnica w jednej i drugiej technologii.

Pasywne system RFID w tagach nie posiadają baterii. To czytnik wysyła falę radiową która uruchamia taga, który następnie przesyła zwrotnie informacje.

Główną zaletą systemu pasywnego jest to, że tagi RFID są tanie. Ceny mogą zaczynać się nawet od kilku centów dolarowych. Tagi nie potrzebują baterii, co pozwala na wieloletnią żywotność. Jeśli chodzi o wady to system pasywny musi mieć dość sporą infrastrukturę co niesie za sobą koszty jak i sam system wykrywa tylko „obecność” taga, bez dokładnej lokalizacji jak np. w GPS.

System aktywny wykorzystuje tagi które posiadają własne zasilanie. Tag RFID w aktywny sposób przekazuje informacje do odbiornika. Tagi te jednak są droższe, ale za to infrastruktura tańsza.

W zależności od tego jaki system RFID planujesz wdrożyć, koszty wyniosą inną wartość.

Od czego zależy cena RFID?

Poniżej 7 rodzajów kosztów na które należy zwrócić przez wdrożeniem technologii RFID.

1. Sprzęt i infrastrukutra

Przy wyborze systemu pasywnego RFID, po za antenami i okablowaniem największym kosztem jest czytnik RFID. Czytnik np. Zebra FX7500 to koszt od 5000 zł. Sam sprzęt, czyli czytnik, 4 anteny i okablowanie to już 10 000 zł. Aby mieć informacje o przemieszczaniu się np. palety po cały zakładzie, będziemy potrzebować kilka takich zestawów.

Zazwyczaj na zakładzie powyższe zestawy są potrzebne przy wszystkich bramach wejściowych i wyjściowych czy większych obszarach np. do magazynowania. Jeśli paleta oznaczona tagiem pojawi się miejscu, gdzie nie ma czytników – nie będziemy mogli jej zlokalizować. Samą lokalizacje będziemy mogli wnioskować po ostatnim „odczycie” albo za pomocą czytnika mobilne za zasadzie ciepło-zimno. Mobilne czytniki świetnie sprawdzają się w inwentaryzacji.

Sprzęt do aktywnego systemu jest znacznie tańszy od sprzętu przy wykorzystaniu pasywnego RFID, gdyż sprzęt do odczytu nie musi być, aż tak wydajny. Całościowo takie systemy są zazwyczaj droższe od pasywnych rozwiązań, ale pozwalają na pozycjonowanie i dokładność do kilku centymetrów.

2. Instalacja i montaż

Montaż pasywnego systemu RFID musi być wykonana przez fachowca, który jest dobrze zaznajomiony w ustawieniu sprzętu, anten jak i przeprowadzaniu testów połączenia. Czytniki są zazwyczaj połączone za pośrednictwem USB z centralnym serwerem, który zazwyczaj znajduje się na miejscu/szafie i przetwarza/przesyła wszystkie dane RFID.

Specjalistyczne anteny są używane do pasywnego RFID i muszą być zainstalowane i skalibrowane, aby zapewnić odpowiednią wydajność. Z tych powodów koszty instalacji pasywnego RFID są znacznie większe.

Z innej strony, wiele aktywnych systemów RFID, może zostać wdrożona przez jedną osobę w ciągu nawet jednego dnia, dzięki czemu montaż ten jest łatwiejszy i znacznie mniej kosztowny. Samo miejsce umieszczenia aktywnego taga nie jest, aż tak ważne. Można umieścić go tam, gdzie jest to najwygodniej. Sam system aktywny, pomimo powyższych zalet potrafi być droższy od pasywnego.

Bieżące koszty utrzymania które trzeba ponosić na obydwóch systemach są mniej więcej takie same. Koszty te dotyczą głównie zużywania się sprzętu, który zostaje odłączony lub przechodzi w tryb offline.

3. Znakowane przedmioty

Jedną z głównych zalet pasywnego systemu RFID jest (przy zamówieniu dużej ilości) niewielki  koszt tagów, które zwykle kosztują znacznie mniej niż złotówkę. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której musisz oznaczyć metalowy przedmiot, w którym to przypadku tagi będą nieco droższe, ponieważ zwykłe pasywne tagi RFID po prostu nie będą działać. Istnieją inne wysoce wyspecjalizowane tagi RFID do prania lub autoklawów.

Tagi pasywne są jednym z niewielu elementów, które kosztują więcej w przypadku aktywnego RFID. Chociaż aktywne tagi RFID są wciąż tańsze niż znaczniki stosowane w innych technologiach, takich jak Wi-Fi, można spodziewać się, że za aktywny znacznik RFID zapłaci się nawet 100 razy więcej niż za pasywny tag RFID.

Natomiast aktywne tagi RFID można łączyć z innymi technologiami szerokopasmowymi, takimi jak telefonia komórkowa i GPS, aby zapewnić dokładne lokalizowanie i śledzenie w pomieszczeniach i na zewnątrz, co jednak podwyższy koszt oprogramowania.

Tagi aktywne posiadają koszt w postaci utrzymania baterii. Niektóre systemy posiadają jednorazowe baterie, inne umożliwiają jej wymianę. Są to koszty które wpływają na całokształt.

4. Koszty oprogramowania

Pasywne i aktywne systemy RFID są bezużyteczne bez oprogramowania. Dzięki takiemu oprogramowaniu RFID możesz dowiedzieć np. o lokalizacji danej rzeczy w czasie rzeczywistym (RTLS)

Uogólniając, złożoność i specjalizacja oprogramowania wpływają na koszty. Podstawowe oprogramowanie do odczytu numerów EPC może być projektem typu open source, podczas gdy zintegrowana aplikacja na wielu platformach RFID do programów typu ERP może kosztować setki tysięcy złoty w utrzymaniu.

Wiele aktywnych systemów RTLS, takich jak Haxon, korzysta z modelu chmurowego SaaS, w którym oprogramowanie jest łączone z kosztami innych części systemu.

5. Koszty licencji

Podczas gdy aktywne koszty licencji RFID są zwykle w pakiecie z oprogramowaniem, pasywne technologie RFID często wymagają stałych kosztów licencji, które są przeznaczone na wsparcie systemu i aktualizacje oprogramowania. Mogą one być dość drogie, więc  należy o tym pamiętać uwzględniając te koszty przed wyborem pasywnej technologii RFID.

6. Koszty utrzymania

Jak wspomniano powyżej, czytniki pasywne są bardziej rozbudowane od czytników aktywnych ze względu na rozbudowane okablowanie, anteny RFID itp. A ponieważ czytniki pasywne są rozmiarów dużego routera, są bardziej narażone na zaczepienie lub uderzenie, co może prowadzić do kosztownej konserwacji w dłuższym okresie czasu.

Aktywne systemy RFID są mniej skomplikowane, ale ich znaczniki zawierają zasilanie. Oznacza to, że tagi będą musiały być konserwowane od kilku miesięcy do kilku lat, w zależności gwarancji producenta.

Szkolenia to kolejny aspekt utrzymania systemu, którego niektórzy klienci nie biorą pod uwagę. Aby wdrożenie systemu RFID zakończyło się sukcesem, wszyscy pracownicy muszą być szkoleni na początku i na bieżąco, aby w pełni wykorzystywać potencjał RFID.

7. Koszty integracji

Jeśli zdecydujesz się na zakup aktywnego lub pasywnego rozwiązania RFID od integratora, prawdopodobnie zapłacisz więcej niż zapłaciłbyś, gdybyś poszedł bezpośrednio do dostawcy rozwiązania technologicznego. Integratorzy, jednak mają dostępne zespoły ekspertów, które pomogą Ci wybrać najlepszą technologię pasującą do Twojego problemu, co może sprawić, że dodatkowy wydatek będzie tego wart, a ryzyko zakupowe się zmniejszy.

Niektóre firmy zajmujące się technologią RFID zapewniają własne usługi instalacji, projektowania i wsparcia dla swojego sprzętu. HAXON często łączy te usługi z bieżącymi kosztami systemu.

Błędem byłoby stwierdzenie, że aktywne lub pasywne systemy RFID są bardziej odpowiednie dla klienta wyłącznie ze względu na koszty. Często oba systemy mogą kosztować prawie tyle samo, jeśli weźmie się pod uwagę wszystkie aspekty omówione powyżej. Musisz znaleźć równowagę między możliwościami systemu, dokładnością lokalizacji, liczbą tagów oraz bieżącą konserwacją i wsparciem, aby jak najlepiej wykorzystać swoją inwestycję.

Duże przedsiębiorstwa — lub firmy ze złożonymi przypadkami użycia — mogą wybrać samodzielne oprogramowanie do śledzenia zasobów, aby uruchomić szereg rozwiązań do śledzenia i wykrywania. Jednak wiele firmi poszukujących technologii śledzenia jest bardziej zainteresowanych zakupem kompleksowego rozwiązania RFID . Jeśli wybierzesz kompleksowe rozwiązanie, nie będziesz musiał zajmować się integracją sprzętu i oprogramowania oraz ustrzeżesz się przed błędami w trakcie wdrożenia.

Ważne fakty dotyczące RFID

Zwrot z inwestycji

Rozważając zakup i wdrożenie nowego systemu, musimy sobie zadać dwa najważniejsze pytania, to czy i kiedy firma otrzyma zwrot z inwestycji. Koszty stałe, koszty cykliczne, a także koszty zmiany w zakresie kosztów pracy, to wszystko musi zostać oszacowane przed wdrożeniem nowego systemu.

Przed drożeniem systemu RFID należy ocenić zarówno analizę aplikacji, jak i opłacalność.

Studium wykonalności

Studium wykonalności odnosi się do procesu określania, czy aplikacja nadaje się do użycia z RFID. Jak każda technologia, RFID ma ograniczenia. Ograniczenia środowiskowe, ograniczenia zasięgu odczytu i skład materiału zasobów to tylko niektóre z różnych aspektów, które mogą poważnie wpłynąć na skuteczność systemu RFID w określonym zastosowaniu. Studium wykonalności powinno obejmować określenie zakresu projektu i otoczenia projektu jako punkt wyjścia, a następnie ustalenie, czy RFID (lub inna technologia) jest odpowiednia dla aplikacji.

Analiza kosztów

Analiza kosztowa odnosi się do oceny czy wdrożenie systemu RFID jest możliwe do osiągnięcia z perspektywy pieniężnej. Analiza kosztów obejmuje nie tylko to, czy możliwy jest zwrot z inwestycji, ale także pracę z aktualnymi i przewidywanymi liczbami w celu określenia szacowanego harmonogramu zwrotu z inwestycji. Systemy RFID mogą być drogie. Wymagają początkowej inwestycji w testowanie i pracę z różnymi rodzajami sprzętu i tagów (co może być kosztem utopionym dla firmy, jeśli technologia się nie powiedzie). Po fazie testowania rozpoczynają się koszty wdrożenia. Dopiero po wdrożeniu i sprawnym działaniu systemu można rozpocząć termin zwrotu z inwestycji.

Koszty jednorazowe a koszty stałe

Grupowanie kosztów według jednorazowych (początkowych) lub powtarzających się pomoże nakreślić dokładniejszy obraz oczekiwanych rocznych kosztów i zwrotu z inwestycji w system.

Koszty jednorazowe

Koszty jednorazowe to koszty związane z rozpoczęciem pracy. We wdrożeniu RFID koszt jednorazowy jest zwykle związany ze sprzętem, takim jak czytniki, anteny i kable potrzebne do skonfigurowania systemu. Jeśli planujesz skonfigurować początkowy system, a następnie rozbudować ten system później, sprzęt nadal będzie uważany za koszt jednorazowy. Tagi RFID są uważane za koszt jednorazowy tylko wtedy, gdy są stale ponownie wykorzystywane w całym systemie – np. breloki RFID kontroli dostępu, które są przydzielane i redystrybuowane w razie potrzeby do pracowników.

Koszty cykliczne

Koszty cykliczne są przypisywane do elementów, które są używane raz, a następnie odrzucane lub zużywane podczas aplikacji. Etykieta RFID to typowy przykład powtarzającego się kosztu w systemie RFID. Ze względu na niski koszt, tagi te są często nakładane raz i przechowywane na przedmiocie przez cały okres jego użytkowania (lub wyrzucane po użyciu). Jeśli używana jest drukarka RFID, taśma do drukarki również byłaby kosztem jednorazowym. Jeśli licencja na oprogramowanie jest odnawiana co roku lub została zakupiona jako produkt SaaS (oprogramowanie jako usługa), to również należy ją uwzględnić jako koszt cykliczny.

Czynniki środowiskowe

Systemy RFID mogą być podatne na niektóre materiały i czynniki środowiskowe, które mogą powodować zmniejszenie zasięgu odczytu i wpływać na ogólną dokładność systemu. Metale i ciecze to dwa najczęstsze źródła zakłóceń w zastosowaniach RFID, ale można je złagodzić za pomocą odpowiednich tagów RFID, sprzętu i planowania.

Ponieważ RFID UHF staje się coraz powszechniej stosowane w przypadku przedmiotów wypełnionych płynem lub przedmiotów metalowych, coraz więcej tagów jest wydawanych z nowymi sposobami zmniejszenia tych problemów. Ponadto opracowano techniki, które mogą pomóc złagodzić skutki tych elementów, takie jak praca z umieszczaniem znaczników i przekładek.

Sprawdź także, czym jest RFID.

Przeczytaj pozostałe artykuły Może zainteresuje Cię również
Zamknij

Potrzebujesz pomocy?
Chcesz poznać szczegóły współpracy?

Zostaw swój numer telefonu, a nasz pracownik zadzwoni do Ciebie w ciągu kilkunastu minut.

    Zadzwonimy do Ciebie w możliwie najkrótszym czasie w godzinach pracy od 900 do 1700 w dni robocze.

    Administratorem danych, które tu wpisujesz będziemy My, czyli Haxon S.A. Dane będą przetwarzane w celu marketingu bezpośredniego naszych produktów i usług. Podstawą prawną przetwarzania jest uzasadniony interes Administratora.

    Masz m.in. prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia oraz zgłoszenia sprzeciwu na marketing produktów i usług Administratora, jak również skorzystać z innych praw opisanych szczegółowo w polityce prywatności. Odbiorcami Twoich danych czyli podmiotami, którym będziemy mogli przekazać Twoje dane zgodnie z obowiązującym prawem będą podmioty pomagające Nam w działaniach związanych z opisanym wyżej marketingiem bezpośrednim produktów i usług własnych oraz inne podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.