Automatyczna kontrola na produkcji z RFID w Mercedes-Benz Vans

Automotive RFID

Fabryka Mercedes-Benz Vans w Ludwigsfelde produkuje pojazdy z portfolio dostawczych vanów grupy motoryzacyjnej ze Stuttgartu.

Do produkcji transportera Sprinter wykorzystuje się ponad 100 różnych wariantów lusterek zewnętrznych.

A podczas ostatniej zmiany modelu liczba wariantów podzespołów wzrosła o 20 procent. Mercedes-Benz Vans wykorzystuje rozwiązanie oparte na RFID do śledzenia produkcji.

Mercedes-Benz Vans w 2018 roku wygenerował sprzedaż na poziomie ponad 13,6 miliarda euro i zatrudnia ponad 26 000 osób na całym świecie. W 2018 roku na całym świecie sprzedano łącznie 421 401 pojazdów – z ponad 200 000 sztuk, model Sprinter jest zdecydowanie najlepiej sprzedającym się pojazdem w portfolio.

Problem

Samochody dostawcze produkowane w zakładzie w Ludwigsfelde stają się coraz bardziej indywidualne, w oparciu o szerokie możliwości dostosowania do konkretnego klienta. Ta różnorodność wariantów komponentów zwiększa również ryzyko ewentualnych pomyłek lub opóźnień w montażu pojazdów.

Pracownicy muszą albo ręcznie zeskanować kod optyczny na komponentach, albo ręcznie odczytać numer części w różnych kluczowych punktach logistyki i produkcji.

Wymogiem dla rozwiązania cyfrowego jest to, że pomimo rosnącej zmienności, ani jakość nie może zostać obniżona, ani nie powinny występować opóźnienia w produkcji.

Proces powinien zostać jak najbardziej zautomatyzowany, a pracownicy powinni być zwolnieni z rutynowych zadań. Jednocześnie automatyczna kontrola powinna dostarczyć wiarygodnych informacji, że właściwa część jest zamontowana we właściwym pojeździe.

 

Rozwiązanie

Zakład w Ludwigsfelde otrzymuje komponenty oznaczone tagami RFID od producentów lusterek zewnętrznych i siedzeń. Są one wcześniej rejestrowane przez dostawcę w strefie wydawania towarów za pomocą anten RFID. Informacja o wysyłce jest przekazywana w sposób automatyczny. W Ludwigsfelde automatyczne dopasowanie odbywa się w dziale odbioru towarów, a kolejne bezpośrednio na linii produkcyjnej. Podczas końcowej kontroli gotowego pojazdu wszystkie oznakowane części są ponownie sprawdzane.

 

W zależności od wymagań procesu stosuje się zarówno stacjonarne kombinacje antena-czytnik, jak i urządzenia mobilne. Na przykład w dziale towarów przychodzących stacjonarne czytniki rejestrują dane. Urządzenia do obsługi montażu foteli są również wyposażone w czytniki stacjonarne.

 

Jednocześnie aplikacje mobilne są definiowane wspólnie z zespołem z MFF Fraunhofer. Pracownicy, na przykład w obszarze wykańczania, mogą ręcznie skanować i rejestrować komponenty w celu kontroli. W ramach pierwszego etapu wdrożenia RFID dostawcy zaangażowani w projekt otrzymywali etykiety bezpośrednio z zakładu w Ludwigsfelde.

 

Korzyści:

Do czterech punktów odczytu zapewnia pełną przejrzystość produkcji.

Standardy techniczne i organizacyjne wykorzystanie RFID są udostępniane siostrzanym firmom.

Jednoznaczna identyfikacja komponentów.

 

Perspektywy w przyszłości:

Etykiety RFID mogą być w przyszłości wykorzystywane do identyfikacji części w obszarze posprzedażowym, np. do kontroli pojazdów w warsztatach partnerskich

Integracja dostawców jest punktem wyjścia projektu – celem jest wprowadzenie do pozostałych zakładów Mercedes-Benz Vans.

Wytyczne dla wszystkich aspektów digitalizacji projektu do 2025 r.: przejście z monolitycznych systemów informatycznych na elastyczne moduły, które można wdrożyć szybko i globalnie.

Przeczytaj również

KODY KRESKOWE kontra RFID: Porównanie zalet i wad

KODY KRESKOWE kontra RFID: Porównanie zalet i wad

Podczas gdy producenci stosują obecnie dwie formy automatycznego gromadzenia danych: kody kreskowe i systemy RFID; istnieje wiele szumu co do tego, czy RFID przejmie kod kreskowy. Jedna metoda zbierania danych nie jest zasadniczo lepsza od drugiej; oba zawierają informacje o produkcie, jednak oba znacznie się różnią. Kod kreskowy Kod kreskowy to wizualna reprezentacja danych, która […]

RFID w retail/handlu detalicznym na przykładzie LPP

RFID w retail/handlu detalicznym na przykładzie LPP

  LPP swoją przygodę z hardtagami zaczęła od transponderów EAS do ochrony handlu detalicznego. Teraz te tagi działają w EAS/UHF. W centrach logistycznych w Gdańsku i Moskwie umieszczono dziesięć tunelów RFID do kodowania i rejestrowania dostaw i wydań do konkretnych sklepów. W samych sklepach wykorzystuje się od 4 do 15 urządzeń mobilnych RFID w zależności […]

Kessaris – rozwiązanie RFID do inwentaryzacji i lokalizacji artykułów

Kessaris – rozwiązanie RFID do inwentaryzacji i lokalizacji artykułów

  Sprzedawca dóbr luksusowych Kessaris oferuje około 10 000 różnych biżuterii i artykułów luksusowych w każdym z ośmiu sklepów – a ceny wynoszące nawet 5000 euro lub więcej nie są wśród nich rzadkością. Głównym celem optymalizacji opartej na technologii jest stworzenie środowiska, które daje bezpieczeństwo i kontrolę dla firmy, pracowników i klientów.   Dla Kessaris […]

Masz pytania? Napisz do nas

    Zamknij

    Potrzebujesz pomocy?
    Chcesz poznać szczegóły współpracy?

    Zostaw swój numer telefonu, a nasz pracownik zadzwoni do Ciebie w ciągu kilkunastu minut.

      Zadzwonimy do Ciebie w możliwie najkrótszym czasie w godzinach pracy od 900 do 1700 w dni robocze.

      Administratorem danych, które tu wpisujesz będziemy My, czyli Haxon S.A. Dane będą przetwarzane w celu marketingu bezpośredniego naszych produktów i usług. Podstawą prawną przetwarzania jest uzasadniony interes Administratora.

      Masz m.in. prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia oraz zgłoszenia sprzeciwu na marketing produktów i usług Administratora, jak również skorzystać z innych praw opisanych szczegółowo w polityce prywatności. Odbiorcami Twoich danych czyli podmiotami, którym będziemy mogli przekazać Twoje dane zgodnie z obowiązującym prawem będą podmioty pomagające Nam w działaniach związanych z opisanym wyżej marketingiem bezpośrednim produktów i usług własnych oraz inne podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.