25 maja 2021 r. Container Centralen (CC), europejska firma logistyczna zajmująca się ogrodnictwem, posiadała ponad 3,5 miliona metalowych wózków wielokrotnego użytku, które przewożą kwiaty i rośliny z miejsca zbiorów do sprzedawców detalicznych na całym kontynencie. Firma ma około 20 000 klientów – którzy z kolei mają około 80 000 własnych klientów – i teraz oferuje rozwiązanie dla każdego, kto korzysta z jej wózków. System ma za zadanie stwierdzać autentyczność wózków i indetyfikować je za pomocą RFID.
Container Centralen udostępnia swój system RFID klientom do ewidencji opakowań. W swoim sklepie internetowym można kupić czytniki mobilne oraz aplikację do identyfikacji każdego koszyka, a także potwierdzania jego autentyczności. Rozwiązanie obejmuje aplikację oraz czytniki ręczne z systemem Android. Urządzenia odczytują tagi RFID umieszczone do każdego wózka i zapewniają potwierdzenie, że tagi i wózki nie są podmienione.
CC od już od ponad dziesięciu lat stosuje technologię UHF RFID do śledzenia wózków – które nazywa kontenerami – podczas podróży do lokalizacji klientów firmy, w skład których wchodzą plantatorzy, hurtownicy, domy aukcyjne i detaliści. Firma dostarcza wózki w ramach usługi logistycznej; rośliny układane są na półkach wózków, a następnie wózki w ramach łańcucha dostaw, trafiają bezpośrednio do sklepów, gdzie są wystawiane i sprzedawane kwiaty i rośliny. Opróżnione wózki są demontowane i układane w stosy w celu odesłania do ponownego wykorzystania lub do najbliższego magazynu Container Centralen w celu konserwacji lub naprawy.
Odczytując tagi dołączone do każdego koszyka za pomocą mobilnego czytnika w magazynie, CC zachowuje wgląd w faktyczny stan swoich kontenerów, zapewniając jednocześnie, że opłaty za usługi są odpowiednio wyliczone wobec klientów, na podstawie wysłanych i odebranych koszyków.
Na początku firma wykorzystywała zebrane dane odczytu RFID tylko w wewnętrznych procesach. Dzisiaj jednak oferuje swoim klientom rozwiązanie, które ma umożliwić śledzenie kontenerów za pomocą RFID. W ten sposób, jak twierdzi CC, mogą korzystać z automatycznego zliczania kontenerów, a także szczegółów lokalizacji lub śledzenia i dzielić się tymi informacjami z firmą logistyczną, aby lepiej zrozumieć łańcuch dostaw i zoptymalizować transport.
Aby przetrwać w nieprzyjaznym środowisku ogrodniczym, przywieszki są zrobione z tego samego materiału, który zakrywa reflektory w pojazdach. Tagi mogą być sprawdzane bez konieczności dostępu do Internetu. Dzięki tagom i czytnikom firma może raz dziennie nawiązać połączenie z serwerem w celu pobrania pamięci urządzenia i tym samym zarządzać danymi inwentaryzacyjnymi, podczas gdy uwierzytelnianie już się odbyło. Zapewniając autentyczność każdego koszyka, firma twierdzi, że może być pewna, że może dokładnie fakturować klientów za zwrot wszystkich kontenerów, z których korzystali.
Aby sprawdzić autentyczność kontenerów, firmy muszą uzyskać dostęp do aplikacji Container Centralen i zakupić jeden czytnik mobilny. Następnie, po zainstalowaniu aplikacji na czytniku, mogą skanować tagi RFID. Jeśli tag został naruszony/uszkodzony, nie będzie odpowiadał, a jeśli nie jest oryginalny, w odczytanych danych będzie brakować tokena uwierzytelniającego marki. Jeśli jednak tag RFID zostanie odczytany i uwierzytelniony, na ekranie urządzenia mobilnego pojawi się logo CC, wykazując, że tag jest autentyczny, w którym to przypadku koszyk zostanie zidentyfikowany i uwierzytelniony. Jeśli klienci zdecydują się na udostępnianie własnych danych odczytanych z tagów RFID, Container Centralen może wykorzystać zebrane informacje do lepszej analizy przepływu wózków w całej Europie. Według danych wózki rotują średnio około 7 razy w ciągu roku. Każdy cykl wózka, obejmuje pięć podmiotów: w tym plantatora, firmę transportową, dom aukcyjny, hurtownika i detalistę.
W przyszłości firma Container Centralen planuje wykorzystać tagi i czytniki mobilne, nie tylko do potwierdzania odbioru i wysyłki wózków w magazynach, ale także do monitorowaniu tych, które są uszkodzone podczas procesu naprawy. W kolejnym etapem będzie łączenie kodu kreskowego lub listów przewozowych z wózki które pozwolą na większe śledzenie produktów.
Klienci CC, dzięki RFID, będą mogli skupić się tylko na transporcie kwiatów. Dostają informacje o ilości wolnych kontenerów i nie potrzebują dodatkowych kontroli, a kontenery „liczą się same”. Dane dostarczone w ten sposób mogą przysłużyć się lepszej obsłudze klienta dzięki określenie ruchu wózków w czasie.